Az Erkel színház műsorán
Napfény és örvény két teljesen megfoghatatlan ugyanakkor beszédes elem. Nem jelentenek semmit, ugyanakkor mindent. Pont arra valók, hogy kortárs balett koreográfiák alapjai legyenek.
Napfény a minden, a tökély, maga az élet. De a kegyetlen nap akkor is minden nap felkel és süt ránk, ha minket elhagyott a szerelmünk, David Dawson szerint ez maga a realitás. Ezért a táncos a darab végén már csak magában kering. „Valós világban élek, és tudom, mi lehetséges, és mi nem. A művészet rólunk szól, az ember egyéniségéről, rólam, róla és őróla.”
David Dawson A napfény természete című koreográfiája tényleg varázslatos. Az idei hossszú tél után jól fog esni a hiányolt napfény éltető ereje ami szinte süt a színpadról. A darab az igaz szerelem kereséséről szól. Van-e egy olyan egyetlen személy, akit nekünk teremtettek? Akit ha megtalálunk, akkor megleljük a tökéletes boldogságot? Megtaláljuk-e? Ha mi igen, akkor más miért nem? Bármelyik pillanatban elmehetünk mellette? Ha úgy érezzük, megtaláltuk miért múlik el mégis? És miért keringünk a nap körül immár egyedül, és nem vagyunk képesek felejteni?
Kevés koreográfus tudja ilyen lágyan és erőltetés nélkül egyesíteni a klasszikus balett lépéseit a ma már elengedhetetlen show elemekkel. „Büszke vagyok arra, hogy klasszikus balett koreográfus vagyok...Ugyanakkor mégis a lépésanyaga választja el a klasszikus balettet másféle táncoktól. Olyan, mint Shaekspeare a színházban, a mozgásnyelvét évszázadokkal ezelőtt alakították ki, és az évek során megőrizték. A balett egy biztos pont.” - mondja David Dawson.
Az örvény pedig lehet félelmetes, fenyegető, lehet szenvedélyes, vad, izgalmas, monoton, unalmas, felkavaró, megnyugtató, szép és ijesztő, tehát szinte bármi. Amit legfontosabbnak tart Lukács András az a „hangulat és az egység megteremtése a színpadon.” Ez maradéktalanul sikerül is neki.
Lukács András (1977- ) egyik legsikeresebb fiatal magyar koreográfus munkáját is magába foglalja az Erkel Színház Öt tánc előadása. Művét Michael Cunningham Órák című regénye ihlette. Pontosabban az a rész mikor Virgina Woolfot megformáló Nicole Kidman, Philip Glass zenéjére belegyalogol a folyóba, hogy megölje magát. Az örvénylő ugyanakkor bizonytalankodó zene nagyon jól kifejezni a főhős érzelmeit, és ezt ültette át Lukács András a tánc nyelvére. Szenvedélyes kettős táncokat láthatunk, lendületes, örvénylő mozdulatokkal.
A Nemzeti Balett táncművészei is szerepet kapnak Bojári Levente és Popova Aleszja mellett és körkörös, örvénylő mozgással tökéletesen kifejezik azt az érzést, amit akkor érzünk, ha azt a szót halljuk ÖRVÉNYBEN.