HTML

Valahol itt

Friss topikok

Címkék

1979 (1) 1999 (1) 2012 (1) 2013 (1) 2014 (1) 40 és annyi (1) 88 (1) abrams (1) acab (1) adam sandler (1) agatha christie (4) aglaja (1) alex cross (1) Aliya Tanykpayeva (1) allen ginsberg (1) állj ki mellettem (1) almási tamás (1) aloe pol (1) alvó szépség (1) amerikai pite (1) anglia (1) anya (1) anyegin (1) apáim története (2) argentína (1) ártatlanság virágai (1) átmeneti (1) audrey tautou (1) Ausztrália (1) ausztrália (1) az eltűnés sorrendjében (1) az utolsó műszak (1) a gyilkos médium (1) a nagy lebowski (1) a titokzatos kék vonat (1) balaton (1) balett (1) balsai moni (1) banks (1) bede-fazekas (1) belgradi fantom (1) Benefico del Toro (1) ben stiller (1) berenice marhole (1) bernie (2) bicikli (1) biciklifutár (1) billy elliot (1) bill murray (1) bízz a szerelemben (1) blake lively (1) blue jasmine (1) börni (1) börni az eszelős temetős (1) börtönregény (1) borzalom (1) bringa (1) bringásfilm (1) brit birodalom (1) broken (1) bruno ganz (1) budapest (3) camille (2) cate shortland (1) chirstie turlington (1) cillian murphy (2) cirkusz (1) clara lago (1) coach surf (1) coen fiverek (1) coming out (1) crookdék (1) csúnya gonosz bácsik (1) dania (1) daniel craig (1) dante ferretti (1) dany boon (1) david ayer (1) david dawson (1) david gordon green (1) deák krisztina (1) dennis haysbert (1) denzel washington (1) divat (1) don hemingway (1) don quijote (1) drinking buddies (1) drog (1) dvd (1) e.t (1) ébredés (1) éji séták (2) elsa pataky (1) emiliy browning (1) emma thompson (1) end of watch (1) érinthetetlenek (1) erkel színház (1) erotika (1) értelem és érzelem (1) esküvő (1) eszelős temetős (2) ethan hawke (1) étterem (1) eva (1) ezerízű szerelem (1) ez is elmúlik (1) family guy (1) fantasztikus róka úr (1) fargo (1) farkas franciska (1) fa nandor (1) fehér éjszaka (1) fejvadászok (2) fekete-erdő (1) felszemű (1) fenyo ivan (2) film (2) filmek (1) flight (1) fracking (1) francesca lo schiavo (1) frances ha (1) frances mcdormand (2) franciaország (3) francia film (4) francios ozon (1) francois cluzet (1) frédéric jardin (1) french kiss (1) für anikó (1) futár (1) futballhuligánok (1) futurológiai kongresszus (1) g8 (1) george clooney (1) geraldine mcewan (1) get the gringo (1) glass (1) goldie hawn (1) grand budapest hotel (1) greg kinnear (1) grúzia (1) gus van sant (1) gyabronkai józsef (1) gyilkos médium (1) háború (1) helen mirren (1) holokauszt (1) homoszexualistás (1) ida (1) igéret földje (1) indavideo (1) írás (1) ízek imák szerelmek (1) izrael (1) jack black (1) jake gyllenhaal (1) james bond (1) james caan (1) james franco (1) jason schwartzman (1) javanna (1) javier bardem (1) jeff bridges (1) joan hickson (1) john cranko (1) john goodman (1) jonah hill (1) jordan vogt-roberts (1) joseph gordon-lewitt (1) jo nesbo (1) judd apatow (1) jude law (1) Julia Leigh (1) julia mckenzie (1) julia roberts (1) julie delpy (1) kabát (1) kalifornia (1) kartell (1) kate blanchett (1) kattogás (1) keira (1) kelly reilly (1) kenyszerleszallas (1) kerékpár (1) kerthelyiség (1) kill your darling (1) knightley (1) koepp (1) kőkorszak (1) komatársulat (1) kortárs balett (1) koszorúslányok (1) kristen wiig (1) kuba (1) lakótársat keresünk (1) lastnight (1) laurent cantet (1) leblanc gergely (1) leiblich roland (1) leleményes hugo (1) lengyelország (1) lengyel ferenc (1) leslie mann (1) linklater (1) liza a rókatündér (1) lore (1) lucy punch (1) ludwig minkus (1) lukács andrás (1) luxushajó (1) maggie smith (1) magyarország (1) magyar film (1) márió a varázsló (1) mario casas (1) marius petipa (1) mark wahlberg (1) másnaposok szerencséje (1) mathieu almaric (2) matthew fox (1) matthew mcconaughey (1) matt damon (1) medvecz józsef (1) megan fox (1) meg ryan (1) melinda melinda (1) mel gibson (1) mendes (1) menedék (1) mexikó (2) mexikói (1) michael fassbender (2) mielőtt éjfélt üt az óra (1) mielőtt lemegy a nap (1) miklauzic bence (3) mila kunis (1) minela busquets (1) modern balett (1) morten tydum (1) mosás vágás ámítás (1) működik a kémia (1) nagy-británnia (1) naomie harris (1) naomi watts (1) natalie portman (1) négy esküvő egy temetés (2) németország (1) new york (1) new york new york (1) nikolaj coster-waldau (1) noah baumbach (1) noémie lvovsky (1) nő kétszer (1) nyakó júlia (1) nyár (2) nyár királyai (1) olaszország (1) oliva wilde (1) oliver stone (1) olivia wilde (1) opera (1) operaház (2) órák (1) orosz (1) oroszlánykirály (1) örvény (1) oscar (1) ötödig sebesség (1) öt tánc (1) palagáz (1) pap adrienn (1) parkoló (1) paul (1) paul rudd (1) peter dinklage (1) peter ustinov (1) pierce brosman (1) pizzeria (1) poirot (3) pokorny lia (1) pölöskey erika (1) porno (1) premier (1) prostitúció (1) protokoll (1) purple violet (1) radinya dace (1) radnóti miklós színház (1) rajzfilm (1) ramirez (1) ray liotta (1) red lights (1) rejtély az antillákon (1) rendőrsztori (1) richard brookwell (1) richard linklater (1) robert de niro (1) robert redford (1) robert zemeckis (1) robin (1) rodoszi háromszög (1) rodrigo cortés (1) rohamrendőrök (1) roma (1) román (1) Románia (1) romlás virágai (1) rossz (1) rufus norris (1) sam mendes (1) sarah polley (1) schmeid zoltán (1) scorsese (1) Selma Hayek (1) seth rogen (1) shriley maclaine (1) sienna miller (1) sigourney weaver (1) skyfall (1) sok hűhó semmiért (2) spanyolország (2) st. vincent (1) stanislaw lem (1) steven spielberg (1) stuck in love (1) super 8 (1) surf couch (1) susan sarandon (1) sweet home alabama (1) synnove macody lund (1) szakítás (1) szálloda (1) szemekbe zárt titkok (1) széplak (1) szépség és szörnyeteg (1) szervét tibor (1) szex (1) szovjetunió (1) szurf (1) szurkolók (1) tango ganas de ti (1) tarentino (1) tavasz (1) ted (1) téged akarlak (1) tenger (1) Tennesse Williams (1) térey (1) teso (2) tészta (1) texas hercege (1) te eseted (1) tim roth (1) tito (1) tomer sisley (1) tragédia három felvonásban (1) Trónok harca (1) turne (1) ujj-mészaros károly (1) vadállatok (1) vágy villamosa (1) vanessa paradis (1) vanilla ice (1) vetrányi (1) vígjáték (1) viktória (1) vin diesel (1) vissza a jövőbe (1) vitorlázás (1) wes anderson (3) wilson philips (1) xanax (1) yves saint laurent (1) zamárdi (1) zöld sárkány gyermekei (1) Címkefelhő

Önreflexió Milena Busquets Ez is elmúlik című regényén

2016.08.31. 16:41 Lic

Sokan, sokszor mondták, hogy legyek író. Főleg a magyar tanáraim. Az egyik, Isten nyugosztalja, úgy véste be az ötöst az év elején, hogy az sem zavarta, hogy az egész évet végig lógtam. Jó dolog ez a legyek író, csak hát miről írjak és mikor, meg aztán kinek.

Egyetlen egy ötletem volt, mivel úgy éreztem, hogy van némi érzékem a nosztalgiához, hogy egyfajta magyar Brunella Gasperini leszek, nosztalgikus nyári sztoriakkal, mert azokból jól állok. Na, ezt is megúsztam szerencsére, mert ezt a regényt megírta helyettem egy spanyol negyvenéves.


minel.png

De nem csak a nosztaligus nyári sztorikat írta meg helyettem, hanem a beteges öregedés parám, az anyám elvesztését, a két szuper fiamat  és az egész szomorú, elkényesztetett életemet.  Ezek után tényleg nem tudok miről írni.

Kedves S., O. és D. és mindenki, aki nem érti, hogy mégis mi bajom, íme:

Kezdjük az alapvető problémával:

„És amikor a boldogság már nem ugyanaz, hiába volt még meg a végeérhetetlen reggelik szertartása, a hajó, az ebédek, a szieszták és a kártyacsaták már nem változtatták meg a jelent. Látni a kamaszkori bulizós haverjaimat gyerekekkel és azzal a fáradt tekintettel. Amíg fiatal vagy, még ha totálisan ki is merültél, a tekinteted sosem fáradt, most viszont vannak napok, amikor úgy érezm, hogy alig van erőm felkelni és vonszolni magam.”p.75

Valami elromlott és megöregedtünk. Persze akinek iszonyatos fiatal kora volt, azt ez nyilván nem zavarja, engem viszont igen.

„-, a nyári barátok, az átvirrasztott éjszakák, az őrült nevetések, az érzés, hogy sosem tudod mi fog történni, aza megkérdőjelezhetetlen érzés, hogy a világ a mi tulajdonunk.” P. 74

Na, ez már elmúlt, ez a világ nem a mi tulajdonunk, aki nem hiszi, menjen el a pesti éjszakába, garantálom az egy hónap depressziót az élménytől. Javaslom a bejáratott budai kocsmákat, ott továbbra sem érhetnek meglepetések.

walks-barcelona-1.jpg

Mert ott még találkozhatsz ilyen dolgokkal:

„olyan emberek közös és ezerszer elismételt sztorijai keringenek körülöttünk, akik ugyan sok időt töltöttek már együtt, mégis változatlanul kedvelik egymást.”p.105

De fáradt anyaként és gondterhelt apaként még nagyon ritkán, évente maximum kétszer, véletlenül minden összejön, mert mi vagy a csillagok úgy akarjuk, és egy éjszakára visszaváltozunk azokká akik voltunk.

"Ahogy azoknak a könnyelmű és boldog nyaraknak szinte az összes főszereplője névtelen masszává állt össze, akikkel együtt ültünk a város és a világ fölött, mi, lelkes, arrongáns, gondtalan és mélységes fiatalok.”p.197

empty.jpg

 Vigasztaljon a tudat, hogy megtetted amit erőd engedett.

„Hallgatom a faluban zajló bulik moralját, teljes nyári forrongásában habzik minden, és azt találgatom, vajon most ki a a legmenőbb a La Frontera bárban—és vajon még mindig a Should I Stay or Should I Go az utolsó dal, amit lejátszank a záróra előtt az El Hostal nevű kocsmában. Első elveszett glóriánk és egyben az, amit soha, de soha nem szerezhetünk vissza, a fiatalságunk;  a gyerekkoré még nem számít, mert gyerekként még nem vagyunk tudatában annak a hihetetlen zsákmánynak, a kifogyhatatlan energiának, erőnek, szépségnek, szabadságnak és ártatlanságnak, amit pár évvel később kézhez kapunk, és amit a legszerencsésebbek mértéktelenül tékozolnak el.”p-116

A probléma csak az, hogy pont mire rájöttünk, hogy mi ez a női csáberő meg miegymás, addigra vége az egésznek, kicsit talán gyorsabban kellett volna reagálni a dolgokra.

„Sosem  voltam tudatában, hogy fiatalságom talán a csábítás eszköze is lehetne – ahogy viszont az sem, hogy egy napon majd ez is elmúlik -, így aztán ebben a pillanatban visszafogott lelkesedéssel, és ugyanolyan higgadt elkeseredettséggel szemlélem a fizikai hanyatlás kezdetét, amit bizonyára hamarosan mentális hanyatlás követ majd.”p.178.

Felnőttkori barátságokkal kapcsolatban is mélységesen egyet kell értenem Milena barátnőmmel, amelyek persze csak akkor jöhetnek létre ha 97% ugyanolyan gyerekkorunk volt, csak egy véltelen folytán eddig nem találkoztatok.

 „még a fehérborokért is ugyanúgy rajongotok, mániásan nem vesztek semmit komolyan – ami egyszerre lehet a szenvedélyes természet és a védett gyerekkor következménye -, és akivel ugyanúgy adjátok át magatokat a világnak, azaz teljesen.”p.46.

Életszerű beszélgetés az életemből:

 „A könnyedség az elegancia egy formája – szoktam mondogatni -, és könnyed, vidám életet élni nagyon is nehéz.” „Blanquita, te összekevered a könnyedséget a nemtörödőmséggel. Az egész világ átver  téged, és még csak észre sem veszed” – válaszolta erre az ex.” P.59

milena-busquets-alta.jpg

Mert furcsa érzés, hogy mi írjuk a cikkeket, mi szerepelünk a tévében.

„Némileg ellenmondásosnak és kivételesnek tűnik, hogy egy ismerősöm polgármester lehet, mintha  még mindenkinek velem lenne a helye az iskolaudvaron, ugrókötelezve vagy a felhőket bámulva. P.78.

Elég sokáig húztuk, de ennek is meg vannak a árnyoldalai, egyesek igencsak elhúztak mellettünk.

„Egyáltalán nem kis eredmény, hogy sikerült elérnem, hogy negyvenéves koromig kislány maradjak, két gyerekkel, két házassággal és számtalan kapcsolattal a hátam mögött, sok elhagyott lakással, sokféle elfogyasztott munkahellyel. Csak remélhetem, hogy képes leszek a nagy ugrásra, hogy felnőtté váljak, remélehetőleg  még azelőtt, hogy kislányból közvetlenül vénasszonnyá avanzsálnék.”p.89

Ezt nem kell magyarázni:

„Előbb utóbb azzá válunk akik tényleg vagyunk, a szépség és a fiatalság csak álcázásnak jó egy darabig. Bizonyos pillanatokban úgy érezem, hogy meglátom, milyen lesz a barátaim arca a jövőben, miközben nem akarom tudni, hogy a gyerekeim mivé változnak majd,még túl korán van, még elönti őket az élet fénye, olyan ragyogással tükröződik vissza, hogy alig merek rájuk nézni, mindig csak a szemem sarkából figyelem őket, biztos távolból.” P.85

Egészen kicsi, ám lényeges dolgokban is egyezik az életünk új barinőmmel, Milenaval:

„...sosem ücsörögtem padokon. Ha kint voltam az utcán, akkor siettem valahová, vagy éppen sétáltam ...azt  hiszem most már én is az idősek, a bevándorlók, munkanélküliek csoportjába tartozom.’p.187

 

 

 

Címkék: nyár írás minela busquets ez is elmúlik

Kattogás@por.no kritika helyett önreflexió

2016.01.30. 22:23 Lic

Fel lehet fogni oktató színházként, sőt misszóként is a Komatársulat pornós darabját. Valójában az is, mivel leginkább középiskolákban játsszák, és Isten tartsa meg a jó szokásukat. Meg az enyémet is, hogy én mégis mást éreztem.

A kétszemélyes drámát egy baráti házaspár játssza, nyilván szét tudnám dicsérni, de nem fogom. Sajnos nem tudtam elvonatkoztatni attól, hogy a férfit (Zrinyi Gál Vince) születése óta ismerem, a nő (Zrinyi Patocskai Katalin) meg természetben hasonlít rám, egy helyen lakunk, hasonlókorú gyerekeink vannak, és még bírom is.

Vagy az azonos szociokulturális hátterünk miatt, vagy mert zsenik a színészek (akik a forgatókönyvírók is egyben) úgy éreztem mintha rólam szólna a darab. A vörös szakállú ordibáló férfiban is felismerni véltem imádott férjem amikor évente egyszer felemeli a hangját.

kati1.jpg

A darab a pornóról szól, és ez egy nagyon komoly téma manapság, de nem az én korosztályom problémája, mi (a pasik akikkel én járok meg még inkább) teljesen mást csináltunk a tízes éveink elején mint a mai fiatalok.

De pont azért jó ez a színház mert számot vetettem már megint, a saját függőségemmel, és nem az alkoholra gondolok, mert az a szerelem tuti a sírig kísér és nem is bánom, hanem arra, hogy azt, hogy egy nap hányszor nézem meg az indexet, a die weltet, a der spiegelt, az aljazeerát és a bbc-t azt nem tudom megszámolni. Legújabban sajnos már a le figarot is megnézem, pedig annyit tudok franciául, hogy vulevukuséavekmoá. És hát ez nem tesz jót nekem, mert az, hogy a legtöbb politikust sokkal butábbnak tartom mint saját magamat, az még elmegy, de hogy az újságírókról mit gondolok, azt jobb ha nem írom le, mert azt olyan hosszan, sziporkázva, mély humorral, gazdag élettapasztalattal és maró gúnnyal tudom elmondani, hogy mindenképp érdemes személyesen meghallgatni.

kati.jpg

És mit csinálok egész nap, ahelyett, hogy pénzt keresnék, ezeket az agysebészeket olvasgatom és idegesítem magam fölöslegesen. Na, azért jó a kattogás@por.no és a Komatársulat, mert most megint jó felhúztam magam és elhatároztam, hogy felhagyok a függőségemmel. Legalább 15 perce írom ezt, és még nem néztem meg a híreket. 

A Komatársulat missziójáról a későbbiekben.

Címkék: porno kattogás komatársulat

Top 5 karácsonyi film

2015.12.07. 14:08 Lic

Buzog bennem a közlésvágy ezért meg kell osztanom veletek, hogy szerintem milyen filmekkel érdemes a karácsonyra hangolódni, ha igényes szórakozásra vagy emelkedett szívre vágyunk. És nem lesz benne az Igazából szerelem, még a te kedvedért sem Esztó!

1. Fegyverszünet karácsonyra 2005

Ez a legemelkedettebb karácsonyi film mert az európai történelem egyik legszebb történetét dolgozza fel, ami pont karácsonykor esett meg, nyilván nem véletlenül. A tényleg gyönyörű történet legutóbb is megihletett egy áruházlánc PR-osait. A lövészárokba operaáriázás viszont erős túlzás.

merry-christmas-joyeux-noel-poster-0

2. Egy karácsonyi történet 1983

Na, aki ezt nem látta az nézze meg! Nagyon kedves, izgalmas, iszonyú vicces, remek történet, zseniális szereplők. És innen nyúlták a Dumb és Dumber főviccét. Alap.

a-christmas-story

3. Kő család 2005

A családos, amerikai karácsonyi filmek sémájára készítették. Mindenki hazajön a szülőkhöz, ám az új barátnő nem illik a családba. Bár az előzetes alapján ugyanolyannak tűnik mint az összes többi, értsd: unalmas és nyálas, ez véletlenül rettenetesen jól sikerült. Sírunk, nevetünk, szerelmesek vagyunk. (Az ugyanerre a fordulatra építő Dan in real life is egész jó.)

The-Family-Stone-the-family-stone-524905_700_461

4. A végére két elbűvölő hölgy. Aludj csak én álmodom 1995

A szupercuki Sandra Bullock a kilencvenes évek egyik legjobb karácsonyi filmjében, ahol olyan vicces dolgokat láthatunk viszont mint a XXL-es, vállban nagy, bokáig érő, fekete kabát amit Sandra még az oltár előtt is elfelejt levenni. De ami mindent visz az a fejre kötött sál. Tényleg volt ilyen, és is hordtam. Hihetetlen.

Christmas Films, While You Were Sleeping

5. A legőszintébb, legreálisabb, legviccesebb és persze a legmeseszerűbb a Bridget Jones, az angol humor és életszemlélet minden felszínességével és mélységével. Renéenek meg igen jó lábai vannak. Thanks God!

Halál a Níluson 1974 a legeslegjobb

2015.10.12. 09:36 Lic

El kell mondanom, hogy bármit is írtam le a múltban, a legjobb Agatha Christie film, ami még hajós, és forró nyári is, az Péter Ustinovval a Halál a Níluson 1974-ból. Maggie Smith I love you!

 

Címkék: agatha christie maggie smith peter ustinov

Nyári, tengeres Agatha Christie-k csak fanatikusoknak

2015.06.07. 22:55 Lic

Újra itt a nyár, és ha nem is kértem kölcsön senki robogóját, hogy levezessem az utat az aranypartra, azért vágom, hogy mi dörgés. Nem tudom elmondani mennyire szeretem a nyarat. Az egy dolog, hogy jól is áll nekem, az meg egy másik, hogy jól is bírom. Hőségriadó a kedvenc hírem, tűztilalom a kedvenc szavam. Akkor voltam a legboldogabb, amikor pár éve (kb.8) a bbc.co.uk-n az volt a főcím, hogy Budapesten melegebb van mint Ugandában. Egyetlen bánatom volt csupán, hogy egy légkondicionált irodában dekkoltam és csak este hatkor csapott meg a forróság az Erkel utcában.

A szép, napos és forró napok tiszteletére írom ezt a posztot. A legjobb nyári, vizes, tengeres, óceános, Brit-birodalmas, semmittevős, unatkozós, piálós Agatha Christie-k:

1. Problem at sea - Földközi-tengeri hajóúton játszódik, nagyon kék benne a tenger, mivel 1989-ben valahogy még jobban ment ez a világítás dolog. A színészek kora nem nagyon stimmel a szerepekkel, de 1989-ben ez még nem ment olyan jól. És ezen a hajón forgatták, kell még valamit mondanom?

hajo.jpg

2. Carabean Mystery, Rejtély az Antillákon: Joan Hickson a csúcson, Grace Kelly-re hajazó szépséggel az oldalán. Az új verzió rosszabb a 89-esnél, pedig a Julia McKenzie a kedvenc. 

3. A titokzatos kék vonat, Mytery of the Blue Train, Nagyon dél-francia, világ legjobb terasza, sok alkohol. Vonat, hajó, nyár.

vonat.jpg 

4. A rodoszi háromszög, Triangle At Rhodos - és most már biztos, hogy 1989-ben kellett volna angol színésznőnek lenni, persze csak olyannak aki nagyon jóban van a Poirot szereposztóval. Teljes film magyarul

3.jpg

5. Three act tragedy, Tragédia három felvonásban- bonyolultabb történetvezetés, különösön frappáns a megfejtés, jó színészi alakítások, brit sziklák, kék tenger és egy olyan vitorláshajó, hogy lefosod a bokád.

 

Címkék: poirot agatha christie a titokzatos kék vonat tragédia három felvonásban rejtély az antillákon rodoszi háromszög

A nőknek mindig igazuk van! 5+1 szomorú, szép, női film

2015.04.25. 07:35 Lic

Bár kevesen tudják rólam, de a szívem mélyén én egy nő vagyok. Erről, ha más nem is, a mártír fejem és a filmes ízlésem tanúskodik.

És vajon miért van mártír fejem? Mert nekünk nőknek azért nagyon nehéz, mélyek is vagyunk, meg szomorúak, és legfőképp pedig mindig igazunk van. 

Összegyűjtöttem pár filmet ami erről szól: a női nem végtelen szomorúságáról, és arról hogy mennyire igazunk van, következésképp én iszonyatosan szeretem ezeket a filmeket. Hiszen nő vagyok és akkora szívem van!

1. Szeress Mexikóban! Na, ez akár lehetne egy nagyon rossz film is. A főhős a legrosszabb színész a világon, a főhősnő ijesztően csúnya a közel ülő szemeivel és a történet sem egy nagy was ist das. De mégis jó, mert a közel ülő szeműnek végig igaza van, jó sokat szenvednek, főznek, meg meleg is van. Mágikus realizmus meg ilyenek.

 szeress_mexikoban.jpg

2. Távol Afrikától. Mit is kéne magyarázni ezen. Itt is annyira szerencsétlen a főhősnő, hogy az csak na, csak úgy röpködnek a szerencsétlenségek a szerencsétlenségek hátán. A világ legszebb filmje még mindig, pedig 1985-ben készült és azóta már National Geography csatorna is van.

Tisztában vagyok vele, hogy nem valami kifinomult és modern az ízlésem a belsőépítészet terén. De ha nagyon sok pénzem lenne, és továbbra sem lenne kifinomult ízlésem, én csak annyit mondanék, hogy ezt a házat kérem kívül-belül. Ez az elképzelésem nem nagyon változott az elmúlt húsz évben, szóval ez már így is marad.

1985outof.jpg

3. Maryl Streep megint. Augusztus: Osage megye. Egy beteg, és elég bolond anya, három lánnyal és egy lány unokával. Annyi a nő szerepel a filmben, hogy a pasim végig sem bírta nézni.

Pedig hát ez lesz mindannyiunk sorsa ha nem figyelünk oda. És most nem Maryl Streep szerepére gondolok, hanem Julia Robertséra. A végén mégis pozitív tud lenni, ami nagy bravúrja ennek a bravúros filmnek. Maryl Streepnek végig igaza van.

august-osage-county-main-review.jpg

4. A romlás virágai. Nekünk nőknek nem csak akkor rossz amikor öregek vagyunk és csúnyák, hanem az is zavaró amikor fiatalok vagyunk és szépek. Mélanie Doutey gyönyörű, és lásd mennyi problémája van ebből. A francia film csimborasszója.

a-romlas-viraga--67922.jpg

5. Melinda Melinda - mártíromság elkerülésének receptfilmje, ezért minden nőnek kötelező.  Ez Woody Allen legjobb filmje (igen, láttam az összeset, ha nem is végig, mert volt, hogy elaludtam, hiszen nagyon fáradt vagyok és túl vagyok terhelve.)

melinda.jpg

+1 Ezerízű szerelem. Ez a világ egyik legjobb filmje. Nőnek lenni nem könnyű, ennél csak egy reménytelenebb helyzet létezik, indiai nőnek lenni. Gyönyörű film.

luch.jpg

Címkék: romlás virágai melinda melinda augusztus:osage megye ezerízű szerelem

Havannai éjszaka azaz kubainak lenni rossz dolog

2015.03.26. 13:58 Lic

Vágni lehetett a csöndet a rendkívül hatásos befejezésnél a többségében hatvanas újságírókkal teletömött vetítésen. Okos, felkavaró mozi. 

Majdnem nem írtam meg ezt a kritikát, de aztán megnéztem a Szamárköhögését és megint rá kellett jönnöm, hogy a filmművészet mégiscsak szép és hasznos. 

Kubában is dühöng a kommunizmus és az az irtó nagy blamázs, hogy még mindig tart. Ez rendkívül kellemetlen a kubaiakra nézve, ugye, bár igen jó az idő és a tetőteraszon iszogatnak. Ebben filmben egy egész éjszakán keresztül. Szerencsétlen kubai értelmiség, úgy megsajnáltam őket, milyen jóravaló embereknek tűnnek, de olyan mélyen és számunkra olyan ismerős módon van megnyomorítva a lelkük, hogy az embereknek a szíve szakad belé.

hav.jpg

A történet szerint Amadeo hazajön Spanyolországból meglátogatni a barátait Havannában. Mindannyiuknak akik a tetőn ülnek tönkrement az élete, vagy így vagy úgy. Vagy mert maradtak, vagy mert elmentek vagy mert művészek lettek, vagy mert nem, vagy mert elment a gyerekük külföldre, vagy mert ott maradt a kilátástalanságban. Kár, hogy ezt Marx Károly bácsi nem élhette meg, igazán büszke lehetne magára.

hav1.jpg

A buli egy pontján Amadeo közli, hogy nem csak látogatóban jött, hanem marad is, örökre. Innentől igazán kemény a buli. Az abszurd, kicsinyes, féltékeny, és paranoiás kubai világ pont annyira ismerős az idősebb magyaroknak, hogy megteljenek a könnycsatornák. Vágni lehetett a csöndet a rendkívül hatásos befejezésnél a többségében hatvanas újságírókkal teletömött vetítésen is. Okos, felkavaró mozi. 

Szereplők: Isabel Santos, Jorge Perugorría, Fernando Hechevarria, Néstor Jiménez, Pedro Julio Díaz Ferran, Carmen Sola

Rendező: Laurent Cantet (Az osztály)

Címkék: kuba laurent cantet javanna

Működik a kémia, a film már kevésbé

2015.03.06. 08:37 Lic

Mindenki kedvenc tizenhármasa Olivia Wilde most nem laza piás lányt alakít, hanem egy gazdag férfi elhanyagolt és szintén piás feleségét, aki unalmában viszonyt kezd az unalmas kisváros még unalmasabb gyógyszerészével. A Sam Rockwell által alakított patikus a legvalószínűtlenebb vad szerető aki a földön járt idáig, ám mégis órási őrület veszi kezdetét köszönhetően a szuper drogoknak amit szexi szeretője hatására keverni kezd.

Sam Rockwell az Glaxis útikalauz stopposoknak óta kedvenceim közé tartozik, és megint zseniális volt. Ahogy az útikalauzban rázta a fejeit, mintha egész életében ezt csinálta volna. Itt is egyik pillanatban a tökéletes kispolgár, a másikban a lehető leglazább polgárpukkasztó. De a legnagyobbat mégsem Wilde vagy Rockwell alakítja, bár mindkettő remek, hanem a pincsikutya gyógyszerész felesége, Michelle Monaghan. Annyira élethűen alakítja sportmániás öregedő anyukát, hogy eszembe sem jutott, hogy ez egy színésznő.

better

Sok jó filmre emlékezteti a nézőt ez a kellő gonddal elkészített, de azért nem olyan nagyon egetrengető alkotás. Az alfa-hím após mellett senyvedő férfi alakja a Fargo főszereplőjére hajaz, a becuccozott bicikli versenyes jelentet meg egyértelműen Ghislain Lambert belőtt biciklis jelenete a Pedálkirályból.

A filmünk két dolgot elemezget, egy: a legális ill. nem legális gyógyszerek hatása, elérése, és hosszú távú életvezetései hatásai. 2. akkor most lelépjünk-e a családunktól avagy mégsem. Egy amerikai közönségfilmben nem kérdéses a vég, már csak a miértek kellenének, de azok meg nincsenek. Ez a film legnagyobb hibája, művészfilmnek felszínes, igazi közönségfilmnek meg nagyon lassan indul, én is majdnem feladtam. Viszont az apa fia kapcsolat remekül van ábrázolva, és Ray Liotta szerepeltetése (igaz csak két jelenetre volt pénz) is jó ötlet.

Better-Living-Through-Chemistry-Olivia-Wilde-e1390465587984

Egyik meghatározó élményem mikor elmentem egy gyógyszerészhallgatók által túlreprezentált házibuliba. Mondanom sem kell, hogy házi készítésű cuccokkal ütötték magukat. Az egyik srác egy idő után sötét zöld lett, és nem nagyon mozgott csak hanyatt feküdt a szőnyegen. Kérdeztem a haveromat, hogy nem fog-e meghalni, mondta, hogy nem, és mivel ő is gyógyszerésznek tanult hittem neki, szerencsére igaza is lett mert a srác egy idő után kifehéredett és elkezdett mozogni is. Lehet, hogy nem mindenkinek volt ilyen élménye ezért talán érdemes volt ezt a filmet megcsinálni. Sajnos nem túl maradandó alkotás, de azért rossznak sem lehet nevezni.

olivia-wilde-sam-rockwell-better-living-through-chemistry-trailer

Este megkérdeztem a Lacit, milyen volt? “Nem volt rossz” válaszolta. Másnap reggel is ugyanígy cselekedtem: “a tegnapi film milyen volt?”  Távolba révedő tekintettel csak annyit mondott: “melyik is volt?” Hát ennyi.

Címkék: ray liotta működik a kémia oliva wilde

Liza, a rókatündér

2015.02.23. 09:46 Lic

Tényleg annyira sajnálom, hogy nem Pálfi György kapott lehetőséget. Mindjárt sírok. Mi lesz velem a műanyag gömbbe olvasztott, halott magzatos kulcstartó nélkül??? Csúnya, gonosz Andy Vajna bácsi!

Szóval megnéztem a Liza, a rókatündért. Melegem volt közben és remegett a gyomorszájam. Vagyis pillangók repdestek a hasamban. Olyan volt mintha a legokosabb, legviccesebb és legeredetibb haverjaim csinálták volna. Valami olyan eszméletlen otthonosság áradt belőle amilyet még soha nem éreztem. Hogy mitől van ez azt nem tudom, ahogy azt sem lehet tudni miért olyan jók Ottlik Géza novellái. Jók és kész, mert nekem írta őket, ahogy azt tették a Liza, a rókatündérrel is.

roka.jpg

Az orromban éreztem az otthon szagot, amit lehet, hogy a nagyszüleimnél, lehet, hogy otthon, de az is lehet persze, hogy a moziban éreztem. Tényleg így volt, pedig senkit sem ismertem a stáblistából. Nem úgy mint a Van valaminél ahol ott futottak szépen sorban az ismerőseim ismerősei, barátai, kollégái és unokatesói. És bár a Van fantasztikusan jól megragadta milyen nekünk itt a belvárosban a neurotikus szüleinkkel az élet, mégsem volt sokkal jobb a Moszkva térnél, amit ugyanezekről a srácokról forgattak, csak ők a való életben 10 évvel idősebbek, a filmben meg 10-zel fiatalabbak voltak.

Na de csapjunk a lecsóba! Nagyon sokat vártam tőle így az elején csalódott voltam, és lassan is indult. Kicsit fel is húztam magam a nyilvánvaló nyúlásokon is. Reviczky "kurva anyját" jobban emlékeztetett Hugh Grant és Ralph Fiennes (The Grand Budapest Hotel)"ah fuck it"-ra mint kellett volna. Amúgy menő poén elismerem, én is beraktam volna. 

liza_still-6.jpg

Ezenkívül Liza első udvarlója pont úgy eszik mint Wes Anderson szintén rókás filmjében a rókák és Zoltán zászlós lassított futása is emlékeztetett a siető Wes Anderson hősökre. Ezek az áthallások inkább pozitívak voltak. De, hogy miért kellett teljesen ugyanolyan színű levest főzni mint Bridget Jones? Amelie Poulin előtt a kezdő mondattal tisztelgett a rendező, meg talán az egész filmjével. Ugyanakkor tökéletesen átültette az egészet a mi kis nyomorult Kelet-Európánkra. Hogy csak egy példát mondjak, Amelievel ellentétben Lizának nem volt pénze kulcsmásolásra. 

Hibátlan volt a történet, a szereplők (Schmeid Zoltán, atyauristen!!!!), a világítás, a színek, a berendezés (ez különösen), jó volt a ritmus, és világklasszis a zene. Tökéletesen elhelyezték a történetet és figurákat időben és térben is. A tér neve Csudapest. Ha ez nem lesz világsiker magyar film akkor semmi, ha meg mégsem, akkor mindegy. Csak, hogy megmutassam, hogy én is tudok Jeunet-t idézni. Volt benne valami mélymagyar, annyira amennyire mélyfrancia tudott lenni az Amelie Poulin.

liza_001.jpg

Végezetül idézném az index.hu egyik kritikusát, akit annyira megihletett az elementáris erővel ható Liza, hogy leírt egy tökéletes mondatot: "Ha a Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan volt a tavalyi magyar film, egyébként hasonló elszántsággal készült, fésületlen kisöccse, akkor a Liza, a rókatündér a selyemzakós báty, akit mindenki imád."

Címkék: liza a rókatündér balsai moni ujj-mészaros károly schmeid zoltán bede-fazekas

Kibírni Leleményes Hugót

2015.02.20. 10:55 Lic

Scorsesének az a gondolata támadt, hogy gyerekfilmet rendez, mégpedig 3D-ben.

A gondolatot tett követte és elkészült az azóta öt Oscar díjjal jutalmazott Leleményes Hugo, Brian Selznick képes könyvéből. A mesternek most mellőznie kellett a hentesbárddal feldarabolást és az élve eltemetést, pedig mindkettő bemutatásában a legjobb a világon.

Sajnos az egyik kedvenc rendezőmnek a Little Italy 40-es 50-es évekbeli miliője jobban áll, mint a 30 évek Párizsa, bár ő tényleg megtett mindent, hogy felvázolja a következő történetet:  a tíz év körüli Hugo Cabaret-val  egy csomó szörnyű dolog történt, például a szülei is meghaltak. Alkoholista nagybácsijával él egy pályaudvaron, és felnőtt embernek való munkát végez. Aztán a nagybácsi eltűnik. „Amikor a cselekmény elkezdődik, ez már mind megtörtént vele, és a kisfiú ott van egyedül ezzel a robotszerű gépezettel, az automatonnal. Teljesen magára van hagyva, de ekkor találkozik Isabelle-lel, aki elkezdi előcsalogatni őt a csigaházából.” John Logan az Oscarral jutalmazott forgatókönyvíró valószínűleg lemásolta Selznick amúgy is képekben elmesélt történetét, rejtély, hogy ezért miért kell díjat kapni, mivel a könyv maga egy storyboard.

Hugo-Sacha-Baron-Cohen

Na de térjünk vissza a történetre, ami vontatott, kiszámítható, erőltetett.  Ha ez nem lenne elég még sikerült kifejezetten irritáló gyerekszereplőket is találni. Isabelle-t a főhős barátnőjét, aki kinyitja szívét, és akinek segítségével újra meleg otthonra talál…., Cloé Grace Moretz alakítja, aki ötévesen kezdte pályafutását magazinhirdetések és reklám klipek modelljeként. Na szegény kislány pont olyan is. Affektál, franciásan csücsörít, és eltúlozza a nem létező angol akcentusát. Bin Kingsley akcentusa legalább eredeti, de ő is nagyon modoros a megkeseredett és szomorú filmes szerepében. Ellenben Sacha Cohen most sem hibázik sokat, és nézése felüdülést nyújt a bágyadt kékszemű, metroszexuális Hugó után vagy előtt.

a_lelemenyes_hugo_4

Szó se róla film gyönyörű, Dante Ferretti és Francesca Lo Schiavo (Interjú a vámpírral, a New York bandái, a Hideghegy, az Aviátor,Viharsziget) át is vehette az Oscart a látványterveikért. És igen, Scorsese ereje mindig is abban rejlett, hogy gyönyörű mozit csinál. De a legfőbb erőssége mégis az volt, hogy esztétikailag tökéletes képekben mutatja be a borzalmakat. Borzalmak nélkül Scorsese mozija még mindig gyönyörű, csak rettenetesen unalmas. Három egész dimenzió és két óra dögunalom.

Címkék: scorsese dante ferretti leleményes hugo francesca lo schiavo

A belgrádi fantom megrázóan jó dokumentumfilm

2015.02.19. 13:16 Lic

Az elsőfilmes Jovan Todorovic, Nagy András gyönyörű operatőri munkájával megörökíti, feldolgozza és emléket állít egy kelet-európai hősnek, Vlada Vasiljevicnek.

Szeretem a magyar filmeket legfőképp az édes-bús humoruk miatt, de Isten óvjon azoktól, amiket komoly szándékkal készítettek a honfitársaink. Természetesen tisztelet a kivételnek, bár nem tudom ki lenne az.

Tisztelet most elsősorban a Belgrádi Fantom szerb, bolgár és magyar alkotóinak szól, akik a dokumentum és a játékfilm elemeit ötvözve egy fantasztikus mozit hoztak létre. A történet egynapos koromban kezdődik, 1979. augusztus 29-én: Tito, uralkodásának utolsó évében Kubában tanácskozik „el nem kötelezett” barátaival. Mindeközben egy ismeretlen Belgrád utcáin egy hófehér, lopott Porschéval száguldozik. A rejtélyes sofőr, ahogy az már egy féldiktatúrában lenni szokott, pár nap alatt nemzeti hőssé válik. A rakoncátlan ifjúról (?) senki sem tudja, hogy kicsoda, aki meg igen, az mélyen hallgat.

 

A történetet, a nyomozásban és üldözésben résztvevő szimpatikus és igen kevéssé szimpatikus rendőrök, és az autótolvaj barátainak a visszaemlékezéseiből bontakozik ki, Nagy András színvonalas autósüldözéses képeivel kísérve. Az érző szívű balkáni vagányok meghatódva beszélnek arról a pár napról, ami egész későbbi életüket meghatározta. A történetben minden olyan elem szerepel, ami az eseményt fontossá és örök érvényűvé teszi: lokálpatriotizmus, nosztalgia, történelem és kultúra, és a Kelet-Európában elengedhetetlen tragédia.  A film leginkább az 56-os magyar vízilabda csapatról készült dokumentumfilmre hasonlít.

és hoppá itt az egész film szerbül:

 

A végkifejletet izgalommal várja a néző, bár végig rossz az előérzete, mert a porschés sofőr egyszer sem nyilatkozik a film során. Az igényesen fényképezett autósüldözések miatt férfi rokonainkat semmiképpen sem hagyhatjuk otthon, de erősítsük meg a szívünket is mielőtt megnéznénk, mert vicces hely ez a Délkelet-Közép-Európa, de azért az is lehet, hogy mégsem annyira.

Címkék: tito 1979 belgradi fantom

A Félszemű elég közepes

2015.02.17. 15:46 Lic

Európai valószínűleg nem értheti a Félszemű című filmet. Ugyanis még Coan testvérek elkötelezett rajongójaként is azt kell, hogy mondjam, hogy egy közepes mozi volt.

Ezzel szemben a filmet 10 Oscarra jelölték, és idáig 160 millió dollárt kerestek vele az alkotók, ami a legsikeresebb Coen filmé teszi, és jó teljesítménynek számít a westernek között is.

Poros csizmák, archaikus beszédstílus, hullák a fákon. Az amerikaiak úgy látszik, nem tudnak szabadulni a mozi hőskorától és a saját történelmüktől. A film egy korábbi Steve Wayne western felújítása, azzal a különbséggel, hogy az új változat hűbben követi a film alapjául szolgáló regényt. A történet annyi, hogy egy tizennégy éves lány apja haláláért bosszút esküszik és felbérel egy félszemű rosszfiút, akinek természetesen nemes a lelke, hogy ölje meg apja gyilkosát.

jerff

 

A hatvanhoz közel is férfias Jeff Bridges tökéletes választás a szerepre, mert a nagy átlag amerikai pont így képzeli az amerikait, nagy A-val. Jeff Bridges a pletykák szerint megkapja ezért is a szerepért is Oscart, csak úgy, mint tavaly, így ez zsinórban a második lesz már neki. Én inkább a Nagy Lebowskiért adtam volna oda neki, de hát engem senki nem kérdezett. A Mattie Rosst alakító tizennégy éves Halilee Steinfeld viszont megérdemel pár jó szót, ugyanis mellőz minden mesterkedést, és korára jellemző aranyos kislány attitűdöt, ugyanakkor nem viszi túlzásba a kemény kiscsaj sokszor idegesítő kliséjét. Ha nem rontják el, hatalmas színésznő válhat belőle.

Mivel nem vagyok amerikai, így nem csalt könnyet a szemembe a kiégett táj, kavicson csikorgó western csizma, és a szoknyát hordó, ugyanakkor jég hátán (vagy inkább homokviharban) is megélő nők, vagyis nő, vagy inkább gyerek.  Azon viszont kénytelen vagyok elgondolkodni, mi lelte a Coan fivéreket; a Fargo az egyik kedvenc filmem, a Komoly ember után megszólalni sem tudtam, és a jéghideg verejték folyt le a hátamon a nem Vénnek való vidék megtekintése közben. És ez meg? Nincs más magyarázat erre a tettre, mint hogy a Coan fivérek a szívük mélyén, bármennyire titkolják, iróniával és szarkazmussal kezelik, ők is csak amerikaiak. Én sem várom el, hogy minden náció sírjon, amikor meghal Nemecsek. De amúgy meg, mivel az egy a Félszeművel ellentétben, remekmű, sírnak.

Címkék: jeff bridges coen fiverek felszemű

Ritka jó film a Márió a Varázsló Almási Tamástól

2015.02.17. 09:35 Lic

 A faluban egy olasz cipőgyártó vállalat üzemet nyit, ahol csak nőket alkalmaznak. A tradicionális közösségben ekkor még gondot jelentett, ha nincs este meleg vacsora, sőt már az is, ha van, de azt a férfinak kell kivenni a hűtőből.

Ha csak ennyit tudnék a filmről, és nem is tudtam többet, akkor biztos nem venném meg a lemezt. De mivel kölcsönkaptam, és már hónapok óta hozzá sem nyúltam, kénytelen voltam megnézni, bár nem sok kedvem volt a nagy magyar valósághoz. Alkoholizmus, nyomor, fizikai és lelki terror képei jelentek meg a magyar művészfilmek által elcsigázott agyamban. De jöjjön, aminek jönnie kell, gondoltam, és elindult a dvd. És jöttek a gyönyörű nyári képek, egy elmúló és egy kezdődő szerelem gyötrelmei.

Vera (Nyakó Júlia) a csinos középkorú nő is munkát kap az üzemben, és mivel okos, szép és ügyes hamarosan ő lesz a vezető. Rendes férje rosszul tűri az önállósodó asszonyt, Vera ráadásul még szerelmes is lesz egy elegáns olaszba (Franco Nero). A színésznő tökéletes választás a szerepe, mert a karaktere jól illeszkedik a környezethez, és ahogy a rendező is nyilatkozta, elhisszük neki, hogy bármire képes.

20081027marioavar

Almási végre nem úgy mutatja be a falusi embereket, mint akik az évszázados nyomortól elbutítva állati ösztönből cselekszenek, és ha valaki nem tartja be a közösség íratlan szabályait, akkor a legsúlyosabb megtorlásban van része. Egy összetartó és alapvetően jóindulatú faluközösséget láthatunk, akik a maguk módján megpróbálnak segíteni Verának, amikor mindinkább elveszti a kapcsolatát a realitással. A film nem a nagy kelet-európai életérzésről szól, nem is a rendszerváltozásról, hanem a szerelemről és az emberi kapcsolatokról. Álmási több mint tíz éve nyilatkozta, de a kijelentés azóta is megállja a helyét, hogy filmjei az emberi sorsokról és nem szociológiai, tudományos folyamatokról szólnak. Azért tudunk azonosulni a Sejtjeink, a Valahol otthon lenni, vagy a Márió a varázsló szereplőivel, mert a rendező „igyekszik megtalálni azokat a halakat, amelyek sorsa a patak fő sodrát is jelzi.”

Címkék: almási tamás márió a varázsló nyakó júlia

Top 5 romantikus vígjáték

2015.02.14. 18:52 Lic

A kutatásaimnak meglepő eredménye lett. 1. Minden filmben Ryan Gosling szerepel. 2. Vagy túl realisztikus az alkotás. 3. Vagy olyan blőd, hogy nem lehet végig nézni.

Végigszenvedtem ezt a Szerelmünk lapjait és végigbőgtem Blue Valentine-t. Az elsőről inkább semmit, mert megint egy évig üldöznek a trollok, mint a Ted maciután. Annyit azért talán mégis, hogy kétszer aludtam el, és amikor először feltűnt az öregember tudtam, hogy ő ugyanaz aki. Rachel McAdams ritka idegesítő Gosling meg szépen tud nézni a szomorú szemeivel, gondolom ezért játszik mindig olyan filmekben ahol a férfi a szerelmesebb.

A Blue Valentine remek film, tényleg sokat sírtam rajta, de leginkább anti-romantikusnak lehet nevezni. Aki még szeretne az életben pasit és gyereket az soha ne nézze meg.

Rá kellett jönnöm, hogy ezt a műfajt csak úgy tudom elviselni, ha legalább vígjátékot csinálnak belőle. Ezért most veszek egy nagy levegőt és elárulom, hogy melyek a kedvenc romantikus vígjátékaim. Persze mind régi, de hát én is régi vagyok.

Szóval ez van, bevállalom, hogy nagyon szeretem az alábbi filmeket, végülis ez nem lehet ciki azok után, hogy valakik nyíltan vállalták, hogy a Szerelmük lapjai a kedvenc romantikus filmük.

Mivel nem tudok sorrendet felállítani közöttük időrendben következnek.

Only you (1994)

Nagyon jól kitalált és megírt történet. Marisa Tomei szuper szép amerikai olasz lányt alakít, aki Olaszországba utazik mert megbolondult és a fejébe vett egy hülyeséget. Robert Downey Jr. megpróbálja észhez téríteni. Downey-ért én már 1993-ban rajongtam, nem csak mikor ő lett Sherlock. A kilencvenes évek hajviselete miatt a főhős és a főhősnő ugyanúgy néz ki.

 

 

 Négy esküvő egy temetés (1994)

Igen, ez volt az első, és igen, sokkal jobb mint az Igazából Szerelem. Az angolok bármilyen hülyék azért ők a leghumorosabbak a világon. Minél többször látod, annál viccesebb. Ugyan nem igazán érteni Hugh mit eszik Andien, de hát a szerelem vak.

 

French Kiss (1995)

Meg Ryan a csúcson a neurotikus, cuki lány szerepében. Pedig már itt is jócskán elmúlt negyven. Kevin Kline meg franciább Jean Renonál. Szép a táj, fordulatos a történet és persze tök romi.

 

Sweet Home Alabama, borzalmas magyar címe: Mindenütt nő, brrrrrrrrrh (2002)

Itt nagyon is érthető, hogy Reese Witherspoon mit eszik Josh Lucason. Fiatal vidéki kislány nagy karriert fut be a nagyvárosban. Össze készül házasodni a polgármester fiával, ám haza kell mennie a világ végére gyorsan elválni. A főszereplők szépen néznek egymásra és leckét kaphatunk jó modorból is. A film témája az első szerelem. Teljes film, angolul:

 

Purple Violets (2007)

Ed Burns írta, rendezte és játszik is benne. Egy főiskolai négyesfogat tíz év múlva újra találkozik. Összejönnek-e megint, avagy nem. Jó rendezés, jó beszélgetések, és meglepően humoros is.

 

Ang Lee és Emma Thomson féle Értelem és Érzelmet (1995) nem raktam be mert nem vígjáték, a szintén szörnyű magyar című Idétlen időkiget (1993) meg mert nem romantikus, csak egy kicsit.

Napos Oldalt is megfogom nézni, ígérem. (megnéztem azóta, nagyon romi)

Címkék: négy esküvő egy temetés french kiss sweet home alabama purple violet

Bőgni az Amerikai pitén

2015.02.13. 14:29 Lic

Kár lenne filmesztétikai kérdésekbe bonyolódni az Amerikai Pite legújabb epizódja kapcsán. Nevettem rajta, és ami még fontosabb, sírtam is, pontosan háromszor.

 Nem mellesleg értettem a történetet úgy, hogy nem láttam az egyetlen korábbi részt sem belőle. (Valljuk be, ezen azért nem kell csodálkozni.) Na de térjünk vissza a síráshoz, vajon mi késztett arra egy magamfajtát, hogy elbőgjem magam egy ennyire blőd filmen.

amerikai_pite_talalkozo-6

Ez egy sokak számára érthetetlen és váratlan sikert hozó sorozat, ami 1999-ben indult. Az alkotóknak összejött az, amire minden ifjúsági filmet készítő rendező vágyik: elkapták a korhangulatot. (Magyarországon ez utoljára Dobray Györgynek sikerült a Szerelem első vérig-gel) Én már csak tudom milyen volt akkoriban a közhangulat, hiszen 1998-ban érettségiztem. És az én generációmnak tényleg a szüzesség volt a legfőbb problémája. (Bár valószínűleg a korosztályom nincs egyedül ezzel a generációs problémával.) De 98 már régen volt, 2012 van, és én most sírtam el magam ezen a mélyen szántó filmen.

2012 van és gyerekeink, férjünk meg feleségünk, vagy ha az nem akkor karrierünk, vagy ha az sem akkor legalább lelkesedésünk, reményünk és depressziónk. Csakúgy, mint az Amerikai pite szereplőinek. Ezért könnyen azonosulhat a filmmel harmincas néző. Ha idősebb, akkor nosztalgiázhat, ha fiatalabb meg reménykedhet, hogy ő nem ilyen lesz. (Hiába.)

20120404-szorakozz-filmkritika-amerikai-pite-7

Minden szereplőnek sikerült valami az életben, persze semmiképpen sem az, amit eltervezett, de ez így jó, mert különben nagyon unalmas lenne. (A film is meg az élet is.) Üdítő, hogy a főhősnő nincsen szétplaszitkázva és a főhős is hozza a kicsit eltunyult, puha apuka formát. Nosztalgikusra és meghatóra sikerült a mozi, persze kellő mennyiségű cicivel és bonyodalommal, de mindenek ellenére megható képpel a harmincasokról.

Címkék: 1999 2012 amerikai pite

A nyár királyai vicces és megható

2015.02.13. 14:21 Lic

Gyerekkoromban sláger volt a Stand by me/Állj ki mellettem. Főleg a betétdala. Képek, arcok élnek bennem ebből a filmből, de leképzelésem sincs, hogy miről szólt. Biztos, hogy volt benne természet, fák, sínek, csíkos pólók, és egy dagadt gyerek, mert az akkoriban kihagyhatatlan volt. (Most, amikor minden gyerek dagadt már kihagyható.) Halál is volt benne, a filmben is meg az életben is. (River Phoenix 1970-1993).

A nyár királyai egészen biztosan kölcsönzött hangulatot belőle, még akkor is ha a kamasszá érés problémája nem egy forradalmi filmötlet, így jó pár ilyen film készült. Jordan Vogt-Roberts darabja abban különbözik a többitől, hogy rettenetesen vicces. Tökéletesen egyensúlyoz vígjáték és a dráma határán. Éppúgy mint maga az élet.

Summer

A feleségét elveszített, depressziós apa (Nick Offerman) olyanokat mond, hogy leszakad az arcunk a nevetéstől és a döbbenettől. Vicces bácsi fia és még egy negédes, ritka idegesítő házaspár gyereke lelép az erdőbe kipróbálni magunkat. A fiúk annyira nem bírják a szüleiket, hogy az egyiknek csalánkiütése is lesz tőlük. Velük tart egy betegnek tűnő, furcsa fiú is, dramaturgiailag nem igazán érthető okokból. Volt egy olyan érzésem, hogy a rendezőnek megtetszett ez a fura szerzet (Moises Arias) és nem bírta kihagyni a filmből. Egyébként nagyon tehetséges táncos.

Kings2

A megható film a szülők és a kamaszodó fiúk kapcsolatát boncolgatja, és engem már most kiráz a hideg, hogy mit fogok az enyémeimmel csinálni. Mert ahogy a film is bemutatja, bármennyire utálnak is minket a gyerekeink a nap végén ugyanolyanok lesznek mint mi. Ez szomorú és ijesztő is lehetne, de végülis még mindig jobb mintha a szomszédra hasonlítanának.

 

Címkék: nyár királyai állj ki mellettem jordan vogt-roberts

Szemekbe nincsenek titkok zárva

2015.02.13. 11:37 Lic

Utólag a filmről el lehet mondani, hogy tökéletesen megkomponált alkotás, gyönyörű operatőri munkával, élethű szereplőkkel, és ellenállhatatlan Argentínával. Ám elég lassan indul, és pont mire felpörögne, unalmassá válik. Sok helyen remekül egybeforrnak, a végén meg felolvadnak egymásban a szerelmi történet és a thriller szálai. De ez kevés ahhoz, hogy lekösse a figyelmünket. Nem értem miért kapott Oscar díjat ez az alkotás, lehetséges, hogy van valami az Amerikai kontinensen, amit mi nem érthetünk, de ők meglátnak egymásban, másra nem tudok elképzelni.

szemekbe_zart_titkok_5

A főhős és a főhősnő 1975-ben és napjainkban is megfelelően néz ki, és mindkét időpontban szerelmesek egymásba. De nem is ez a lényeg, mert a mozi legelejétől kezdve 100%-ban biztosak lehetünk a románc beteljesedésében: hanem a krimi. Nem vagyok egy logika bajnok és még soha, de soha nem találtam ki Agatha Christienél, hogy ki a gyilkos. Ám ennél az alkotásnál, a több mint két órás film utolsó harmadában már pontosan tudtam mi lesz a film befejezése. Vagy hasonlóképp gondolkodom mint az egyik mellékszereplő, vagy nem túl eredeti az ötlet. Azt hiszem az utóbbi. Egy B kategóriás téve filmben láttam először ezt a megoldást, és mivel igen erőteljes, könnyen megjegyeztem.

szemekbezarttitkok-730-01

Ez nem is lett volna baj, mert ugye egy Poirot is többször meg lehet nézni, de a rendezés túlságosan elvárja tőlünk a döbbenetet: erre az egy momentumra épít az egész film. De mivel ez a momentum túlontúl kiszámítható, a vége felé felvillanó emlékképek, és mély pillantások már tényleg nem mondtak semmit. Csak kínosan feszengünk, hogy mikor jön rá a rendező, hogy mi már rég rájöttünk…

Az egész film olyan, mint egy gyönyörű gyümölcsös tál: tökéletes, pont olyan, amilyennek egy filmnek/gyümölcstálnak lennie kell, kár, hogy nem ehető. Így a katarzis elmarad.

Címkék: oscar argentína szemekbe zárt titkok

New York I love you

2015.02.13. 10:36 Lic

Bár még sosem jártam New Yorkban, de ezek után már biztos, hogy el fogok menni, mert ez a legeurópaibb amerikai város, Amerika minden előnyével, és a hátrányai nélkül – gondoltam magamban. A jóképű Bradley Cooper a Másnaposok után megint elvarázsolt, Andy Garcia mindig csodálatos, és a lányos arcú Orlando Bloom is meggyőző volt. Ethan Hawke és a prostituált jelenete meg majdhogy nem tökéletes – tettem hozzá gondolatban.

newyorkiloveyou09-8-7

Ezek után elkövettem az a hibát, hogy megnéztem még egyszer – na, ezt nem kellett volna. Ekkor hirtelen egy bugyuta, erőltett amerikai utánzata lett a Párizs szeretlek, című francia filmnek. Ami már eleve egy kicsit erőltetett volt. A történetek sokkal jobban egymásba kapcsolódnak ugyan mint elődjében, ahol kissé talán túlságosan is elkülönültek egymástól az epizódok, így Párizs kerületei is. Sajnos azt kell, hogy mondjam, hogy az amerikai verzióban nem a kerületek történetei térnek el egymástól, hanem a történetek minősége.

New-York-I-Love-You-new-york-i-love-you-19970325-1400-1020

Kiemelkedően jó és nagyon gyenge jeleneteket láthatunk, de ha nem álltunk fel az első kettő után, akkor akár kellemes meglepetésben is lehet részünk. Például aki szereti a Maffiózók sorozatból Andrea Donna de Matteot örülhet, mert a színésznő megint magát játssza a harmincas New York-i olasz lány személyében. James Caan is remekel mellette az olasz patikus szerepében, viszont Natalie Portman mint vallásos zsidó lány már kevésbé. Portman által rendezett, házasodni készülő lány és a nála sokkal idősebb indiai gyémántkereskedő szerelme elsőre is erőltetettnek és giccsesnek tűnt, másodszorra meg már kifejezetten kellemetlenül éreztem magam. Talán segített volna a filmen, ha nem a két leggyengébb, legsablonosabb jelenetet rakják a film elejére. Így csak azt tudom tanácsolni, hogy egyszer nézzék végig a filmet, és hogy egyszer talán még érdemes is.

Címkék: natalie portman james caan new york new york

Halálos iramban, Ötödik sebesség

2015.02.12. 21:04 Lic

 

Ötödik sebesség, padlógáz, csikorgó gumik, gyönyörű nők. A legtöbb kamaszfiúnak és felnőtt férfiak egy részének is ez jelenti a boldogságot. A Halálos iramban című filmsorozat legújabb része visszanyúl az eredeti figurákhoz és alapértékekhez –miszerint a család az első és a szereplők mindent hajlandók kockáztatni a szeretteikért. A filmsorozat sikere bizonyítja, hogy az emberek egy ilyen családra vágynak, mert sajnos sokaknak nem adatik ez meg.

A történet Rióban játszódik, ahol a bandáknak nem kisebb a feladata, mint ellopni a riói drogbáró összes pénzét (!).  A film készítői láthatólag, vagyis inkább hallhatólag szeretik a mélyhangú színészeket,  mert Vin Diesel (Galambos Péter) mellett a szintén mélyhangú, Joaquim de Almeida portugál színész játssza a főgonosz drogbárót, aki vizet és villanyt biztosít a bádogváros lakóinak, akik így inkább hozzá húznak, mint az amúgy is korrupt rendőrséghez. Rajtuk, a nyomornegyed lakóin szeretne bosszút állni férje meggyilkolásáért, a fehérnemű modellnek is alkalmas rendőrnő, Elena, akit Adrien Brody ex-barátnője a szintén magyar származású Elsa Pataky játszik.

Vin Diesel, aki nem csak főszereplője, hanem producere is a filmnek, minden kopaszerős példaképe.  A film talán legérdekesebb aspektusa, hogy két órán keresztül figyelhetjük, hogy mégis, mik azok az értékek és erények amik arra késztetnek valakit, hogy kopaszerős legyen. Ezek a film által felfedezett értékek az izmokon és a mély hangon kívül a törvényenkívüliség, a rengeteg pénz utáni vágy, és a családhoz való mindenek feletti lojalitás. A boldog élethez persze nem elég a család, jópofa, bohókás barátok is kellenek, akik hamarosan csatlakoznak is, hogy O’Connornak, Domnak és Dom húgának a segítségére legyenek.

fast-five-wallpaper-2011-movie-222-celebrity-p-g-ibackgroundz.com

Természetesen, mint igazi kopaszerős Dom mindig, minden körülmény között alfahím, még akkor is, amikor megérkezik az Egyesül Államok külügyi elitalakulatának parancsnoka Hobbs, akit a pankrátorból lett akcióhős Dwayne Johnson alakít. Johnson egy kicsit valószínűtlenül ki van gyúrva, leginkább a nyolcvanas évekbeli Schwarzeneggerre hajaz, de ezért jól ellenpontozza Vin Diesel hasonló tesztoszteron túltengését. Hobbs a vaskalapos amerikait képviseli, ahogy a főszereplő a filmben megjegyezi: „Hobbs maga az ószövetség.” Őt nem érdekli ki milyen ember, vagy mit, miért csinál, csak a parancsot teljesíti. A maga törvényei szerint élő Dom és a mások törvényei szerint élő Hobbs egy látványos verekedésben csap össze, ami tényleg élethűre sikerült, bár még életemben nem láttam igazi verekedést szerencsére, leszámítva valami szurkolói rugdosást a metroban, de annak már a vége felé jártak mikor odaértem.

A hőseink csodával határos szabadulásai vagy a százmillió dollárral teli óriási széffel való száguldozás Rió utcáin elég nevetségesnek tűnnek, ahogy az az elképzelés is, hogy egy dél-amerikai drogbáró a „biztonság kedvéért” egy helyre rakja az összes pénzét. A drogbáró pénzének lenyúlása nemes és hasznos feladat és persze a szeretett bandánk által elkövetett bűncselekményekre mindig van mentség, például amikor luxus sportautókat lopnak egy vonatról, hamarosan kiderül, hogy ezek lefoglalt autók, így a kedves néző könnyebben elnézi nekik, hogy Domék leugrálnak le velük a száguldó vonatról.

fastdf

Arcpirító blődsége ellenére nézhető film, mert tökéletesen profi munka, legyen az a jellemábrázolás, a cselekmény, vagy a berendezés, értem ez alatt természetesen az autókat is. Ötödik sebesség egyszerre több rekordot is felállított. A produkció a maga 86,2 millió dolláros első hétvégi bevételével az év legjobban nyitó filmje, egyben a Universal legsikeresebb premierje. Ez a legjobb áprilisi nyitás Hollywood történetében, és Diesel még Spielberg dinóit is leverte: a Universalnál eddig az 1997-es Az elveszett világ tartotta a rekordot a maga 72 milliós bevételével.

A film vége felé tanúi lehetünk egy, az iraki háborús híradásokból és filmekből ismert kommandós jelenetnek, amikor amerikai katonák életüket adják a demokráciáért és meleg éghajlaton a dzsip körül hevernek. Ebből az epizódból azért megtudjuk, hogy az amerikaiak, legyenek bármilyen világnézet képviselői, azért képesek összefogni a föld bármely más fura népe ellen, akik hullanak is mint a legyek a géppisztoly záporban. De az élet azért szép, a nők gyönyörűek és a fiúk meg szeretnek autót vezetni.

Címkék: vin diesel elsa pataky ötödig sebesség

Coming Out

2015.02.10. 08:57 Lic

Úgy tűnik a magyar társadalom meleg kérdésben ott tart, ahol a francia tartott 2001-ben. De nincs ezzel semmi baj, azzal azonban már inkább, hogy a humorunk sem az igazi manapság. Ha nem szerepelt volna a Coming Outban Mucsi Lajos, talán egyszer ha nevettem volna. 

Erőltetettek voltak a poénok és az egész sztori is. Csányi Sándor híres és meleg, majd balesete lesz és fejére mért ütéstől heterová válik, és beleszeret az őt kezelő orvosba. Először is, ilyen nincs. Ha lenne, minden kamaszfiú aki érzi, hogy valami nem stimmel, elüttetné magát egy kisebb fajta robogóval és akkor nem kéne ezzel a meleg témával foglalkoznia többet, hiszen van elég bajuk az életben enélkül is, gondolom.

Nyilván kellett valami felütés a sztorinak, de ezek után lesz aki azt fogja hinni, hogy “ezekből ezt simán ki lehet verni” Főleg mivel a főhős miután coming outolt, hogy a nőket szereti, “pontosabban egy nőt” (ohh, nem csak hetero, hanem monogám is lett) felhívja az anyját és annyit mond neki: “anyukám igazad volt.”….

Coming-out-Karalyos-Csanyi

Az Addig jár a korsó a kútra című igen humoros francia homokos filmben az a lényeg, hogy a főhős azt hazudja a munkahelyén, hogy meleg, így elkerüli a kirúgást. Valami hasonló csavarral készültek a magyar alkotók is, nyilvánvalóan azért, hogy többen hajlandóak legyenek megnézni. Egy szimplán buzi filmre nem lenne túl nagy kereslet. Kicsit túlbonyolították a helyzetet, mert 1. legyünk bármilyen elfogadóak, azért nem túl vonzó ha a szerelmünk előzőleg egy pasival élt. 2. ha meg miattunk hetero lett, akkor nem az a fő problémánk, hogy miért nem mondta előbb, hogy meleg.

De nem akarom nagyon lehúzni, mert értékelem, hogy legalább csináltak egy ilyen filmet, ami összességében nem zavaró. Sőt a felétől még kellemes is. Arra mindenképpen jó volt, hogy most már biztos vagyok benne, hogy Csányi Sándor nagyon jó színész. És örültem, hogy Gyabronka Józsefet is újra lehet látni, mert jó nézni őt. Ezenkívül megtörtént az is, amire azt hittük most már soha sem fog bekövetkezni: Für Anikó is képes az öregedésre, persze még mindig kétszázszor jobb nő mint Tompos Kátya.

Címkék: coming out für anikó gyabronkai józsef

Nézzünk angol filmet! Top 5

2015.02.07. 21:05 Lic

Sokszor szidtam már az angolokat (egyszerűség kedvéért nevezzük most így a briteket) pedig kapcsolatom velük inkább odi et amo. Csodálom a lazaságunkat, a humorukat, a munkamoráljukat, irodalmukról meg ne is beszéljünk, mert az meg tényleg non plusz ultra. Utálatom legfőképp az országunknak szól, mint lakhelynek. Valljuk be, elég lehangoló tud lenni.

Óriási szerencse viszont, hogy élvezhetjük az angol kultúrát anélkül, hogy ködös Albionban tengetnénk szürke hétköznapjainkat. Nézzünk angol filmet itthon! Ennél szerencsésebb párosítás nem is létezik. Vagy esetleg magyar filmet Angliában?  Az lenne a tuti recept az első, még bizonytalan öngyilkossági kísérletünkhöz.

Összegyűjthettem volna a brit filmipar remekeit, mint a Clockwork Orange, vagy A szakács, a tolvaj, a felesége és a szeretője, de mivel nem őrültem meg és nem vagyok önsanyargató pszichopata sem, ezért inkább olyan filmeket választottam amiket nem csak egyszer lehet végignézni a műveltségünk pallérozása érdekében, hanem még élvezzük is azokat, sőt mi több, megtekintésük után talán kicsit emelkedettebb hangulatba kerülünk mint voltunk annak előtte.

muchado-denzel2.jpeg

Jöjjenek a legjobb angol, (brit,angol-amerikai stb. filmek)

Négy esküvő és egy temetés

Erről már volt szó. De itt van még egyszer, mert elmondhatatlanul vicces és még megható is (egy temetés). Kristin Scott Thomas meg egyszerűen zseniális mint Fiona, kedvenc színésznőm 1994 óta. Sok mindenkinek az Igazából a szerelem a kedvence, pedig olyan mint egy felturbózott, biztos sikerre menő, erőltetett, a tuti-vivő-karácsonyi Négy esküvő és egy temetés. Íme, kínai felirattal. Jó szórakozást.

 

Billy Elliot

A britekről nem lehet beszélni szakszervezet és bányászok nélkül. Íme minden idők egyik legjobb balettos filmje egy teljesen valószínűtlen helyről és időszakból:a brit bányászvidék a nagy országos sztrájkok idején. Nagyon megható film a családról és a művészetről, meg úgy általában. Ballettosoknak és balleroknak kötelező. Mindenki másnak meg erősen ajánlott. 

Nő kétszer

Ezt a majdnem tökéletes film. A legjobb forgatókönyv amit valaha írtak, majdnem tökéletes főszereplőkkel. Nem szeretem ha erőltetik az amerikai sztárokat, csak azért, hogy ott is eladhassák a filmet, bár azért meg is értem, hiszen a pénz beszél és én meg ugatok. És hát Gwyneth nekem sem túl szimpi de el kell ismernem, hogy szuper színésznő. A két szálon futó történet a mindenkit érdeklő „mi lenne ha, mi lett volna ha” kérdéskört boncolgatja és tökéletes választ ad rá.

Sok hűhó semmiért

Nincsen Anglia Shakespeare nélkül. És Shakespeare nincs egy ideje Kenneth Branagh nélkül. Mi több, a régi szép időkben nem volt Kenneth Emma Thompson nélkül. Jó nézni őket együtt, Toszkána szép és süt a nap. Shakespeare meg rendesen megírta ezt a komédiát. Jó feldolgozás és ezzel elmondtam mindent, mert feldolgozni nehéz.

 

Értelem és Érzelem

Végül, de nem utolsó sorban, nincsen Anglia Jane Austen nélkül sem. (bár én Brontés vagyok). Ang Lee taivani rendező talán pont azért mert kívülről látja, nagyon érzékenyen reagál a nyugati világ problémáira. Ezt az elcsépelt lányregényt is egy olyan oldalról fogta meg, ami egészen új volt a műfajban. Miszerint lehettél akármilyen mesésen gazdag és elkényeztetett úrilány, apád halála után egy fillért sem örököltél. Így ha nem méntél férjhez akár éhen is halhattál, mert a munka természetesen szóba sem jöhetett. A színészek, a berendezés, az operatőri munka minden 10 pontos.

 

Címkék: billy elliot értelem és érzelem négy esküvő egy temetés sok hűhó semmiért nő kétszer

Super 8

2015.02.06. 10:54 Lic

 

Ha az emberek azon kicsi csoportjába tartozunk, akik nem látták gyerekkorukban az E.T.-t (1982), és a Jurassic parkkal (1993) is hasonlóan jártak, akkor igen nehezen veszik rá magukat, hogy megnézzenek egy Steven Spielberg filmet. Még akkor is, ha Spielberg csak mint producer szerepel a stáblistán.

Ha mégis erre kerülne a sor, melegen ajánlanám, hogy vigyék magukkal gyermekeiket, unokahúgaikat, vagyis inkább öccseiket a vetítésre. Mert egyébként a Super 8 meglepően jó. Például nem fordul fel az ember gyomra azonnal, holott a film egy bazi nagy szörnyről szól. A történet inkább a gyerekekre koncentrál, akik láthatóan gondosan ki lettek válogatva, mert nem elég, hogy remekül játszanak, de hatan megszemélyesítik szinte az összes típust akivel a néző azonosulni tud.

super-8-movie

Természetesen csak ha férfi a néző, mert az egyetlen női szereplő a festett hajú tíz éves kislány (Elle Fanning, Babel, Benjamin Button különös élete, Somewhere ) aki szintén remekül játszik, de kicsit sztereotip ebben a píszí világban. De ha már nem lehetett ilyen csaja gyerekkorában az elsősorban sorozatokat gyártó, SZTK keretes rendezőnek (J. J. Abramsnak, Lost, A Rejtély, ) akkor most elérkezettnek látta az időt, hogy beleírja a forgatókönyvbe és megrendezze magának. Sztereotip az összes többi gyerek is, de annyira életszerűen és egyben klisésen azok, hogy ez egyáltalán nem zavaró. A fogszabályzós robbantás mániás fiú szerepe talán a legjobb, de a jócsaj nővérrel megáldott duci kisfiú karaktere is zseniális. A gyerekek minden délután filmet forgatnak, és teszik ezt aznap is Super 8-as kamerájukkal amikor egy vonat kisiklik a kisvárosuk mellett. A légierő mindent lezár, de azért egy Rubik-kocka szerű valamit magukkal visznek, ezzel is utalva a felejthetetlen hetvenes évekre. Később háztartási gépek, autók és emberek tűnnek el az ohiói kisvárosból. A film végén nem igazán érthető, hogy az eltűnt emberek meghaltak-e vagy sem, de ezt valószínűleg Abrams a néző idegrendszerére bízza.

sup

A film természetesen foglalkozik a gyerek-szülő kapcsolattal is. Érdekes azonban, hogy mindkét főszereplő gyereket egyedül neveli az apja, így ezt a ’fater, plusz egy gyerek’ kategóriát szépen körül is járja. A probléma bemutatása pont annyira szomorú és megható egyben amennyit még el lehet viselni anélkül, hogy giccses lenne. A két fater természetesen utálja is egymást, pedig nem kéne, várható kibékülésük jelenete szerencsére mégsem sikerült kínosnak. Ha a film megmaradt volna egy ilyen jópofa hetvenes évekre hajazó gyerekfilmnek, mint például az Állj mellém! (1986) akkor szinte tökéletes is lenne, de kellett produkálni az számítógéppel előállított látványt és a robbantásokat, a szörnyről nem is beszélve, aki tényleg elég ronda. (Persze teljesen emberszerű,  de hát mi emberek úgy látszik, nem tudunk másban gondolkodni.) Az említett szörny persze nem akar mást, mint hazajutni. Ez a fordulat az E.T. óta annyira kitörölhetetlen, hogy nem lehet tőle eltekinteni.  A szintén remek, és nagyon humoros sci-fi paródia, a Paul (2011) is ezt a kézenfekvő megoldást alkalmazza, még úgy is, hogy Spielberg a Pault nem jegyzi.

Super 8 Trailer 2

A legjobb szál kétségtelenül a gyerekek által készített film, ami annyira eredeti, profi és tökéletes, hogy nem lehetett saját élmény és tapasztalat nélkül így leforgatni. Annak idején a két alkotó Spielberg és Abrams is 8 mm-es kamerával vágtak neki a filmkészítésnek. Abrams különösképpen szeretett filmet forgatni üldözésekről, csatákról és szörnyekről. Ezúttal visszatért a gyökerekhez, mert a filmet kézi kamerás módszerrel készítette el. „Ragaszkodtunk a teljes valószerűséghez, hogy megijesszük, megnevettessük, érzelmi reakciókra késztessük a közönséget. Ugyanúgy forgattunk, mint annak idején, amikor először vettünk kamerát a kezünkbe” – nyilatkozta Abrams.

Most is megérezte, hogy a filmforgatós rész a legerősebb szál a Super 8 című alkotásában, így a főcím alatt még hosszú percig élvezhetjük, és szerencsére végig is nézhetjük a gyerekek által a nagy viszontagság közepette készített horrorfilmet. A Super 8 tökéletes nyári popcorn film szigoruan U14-esknek.

Címkék: abrams steven spielberg e.t super 8

Bízz a szerelemben, megint egy borzalmas magyar cím, de a film jó

2015.02.04. 13:01 Lic

Amerikaiak és a művészfilm két különböző fogalom, de kitartóan próbálkoznak. És hát aki keres az talál, meg a gyakorlás a tudás anyja, plusz a rutin meg az évek, a végén még sikerül nekik ez a kezdetben igen szánalmasan indult próbálkozás. Mert itt van ez a Stuck in Love, és hát egészen biztosan nem fog bevonulni a filmtörténetbe, de azért nekem tetszett.

Adott egy apa, aki befutott regényíró és erre neveli a gyerekeit is. Az excentrikus lányát és a visszahúzódó fiát is. A felesége lelépett egy konditerem tulajdonossal aki a gyerekei csak Neadervölgyinek hívnak. A lánya nem áll a szóba az anyjával mert őt hibáztatja a válással. A fiának van egy barátnője akinek van egy agresszív expasija és drogproblémái. Az elvált férj/gyerekeit egyedül nevelő apa szerelmes a volt feleségébe. A film kellő mértékben leköti a figyelmünket. Szép óceánparti helyen laknak, hálaadás van meg karácsony, de őszies a hangulat mivel Észak-Karolinában forgatták a filmet.

StuckInLove1

 

Vicces, hogy egy amerikai művészfilmben az értelmiségi csak író lehet, semmi más, míg egy franciában akár szakmunkás is, de építész minimum, de amcsiknál csak egy író lehet szemüveges és kardigános (persze amerikaiból az író is tökéletes testű, és omlanak utána, vagy inkább alatta a nők).  Amúgy manapság minden férfi színészt tökéletes formában tartanak, a hatvan éves mellékszereplőket is.

A két legfontosabb dolog ami az elmúlt tíz évben a filmgyártásban történet az az, hogy rájöttek a forgatókönyvírók, hogy feltalálták a mobilt. (Még pár éve is az volt a film végén az izgalmas jelenet, hogy vajon a főhős talál-e telefonfülkét.) A másik óriási felfedezés, hogy ha valaki valakinek a gyerekét játssza, akkor nem árt, ha egy kicsit legalább hasonlít az egyik színész a másikra. Most a szereplőválogatás annyira jól sikerült, hogy sokszor nem lehet tudni ki van a képen Jennifer Connelly vagy a lányát alakító Lily Collins.

la_ca_1211_Stuck_In_Love_

Egy estét mindenképp megér a film mivel Greg Kinnear fenomenális és film meg könnyen emészthető és finom, nekem tetszett.

Címkék: greg kinnear bízz a szerelemben stuck in love

Dom Hemingway nézhető film a zseniális Jude Law-val

2015.02.04. 12:57 Lic

A Dom Hemingway is úgy kezdődik, mint egy tipikus Jude Law film, igen modorosan és üvöltve egy viccesnek szánt szöveget mesél, nagyon hosszan. Mindenki tudja mi lesz a poén, és senki sem nevet. A sajtóvetítésen kellemetlen feszengés majd a csattanónál síri csönd.

Szerencsére a rossz kezdés után a film szépen felfejlődik. Egy precíz, nagyon szépen fényképezett és lassú gengszter filmet látunk, pont abban a tempóban és annyi vérrel, amit a magamfajta középkorú háziasszony is még meg tud emészteni. Szó szerint, ugyanis jómagam a Blöff alatt kimentem hányni a mozi vécéjébe.

domhemingwaytréler

Az angolok még akkor is viccesek amikor nem viccesek, így tényleg lehet nevetni a filmen és meg is lehet hatódni rajta, bár tény, hogy van benne egy-két idegesítő dolog. Például az orosz maffiavezért egy mexikói színész játssza, Demian Bichir. Hosszan néztem a vezért, akit sokszor mutatnak nagyon közelről, és próbáltam valami oroszosat felfedezni benne de nagyon nem ment. Nem úgy mint a tökéletes orosz kiskatonában, Jude Lawban. Ezeket a dolgokat komolyan nem értem, Oroszország olyan kicsi, és olyan kevesen lakják, biztos szinte lehetetlen szerezni egy orosz színészt aki töri az angolt. Ez mi, kedves Richard Shepard (A matador)??

Na de csapjunk a lecsóba: tehát Dom Hemingway egy fasza csávó aki nem kötött vádalkut, így lehúz tizenkét évet a börtönben. Közben felnő a lánya és meg is utálja őt. A felesége meghal rákban az új férje karjai között. Dom most kijön és mindenkit megkeres. A hallgatásáért járó pénzt is megkapja, amit egy „román kurva” (Madalina Ghenea, tényleg román) ellop tőle. És akkor innen folytatódik tovább.

jude-law-emilia-clarke-dom-hemingway-trailer-stills-04

A film legjobb poénjait a zseniális Richard E. Grantnak köszönhetjük, aki Dom legjobb barátját alakítja. Az E. betű Esterhuysen nevet és magyar felmenőket takar.

A Dom Hemingway erőltetett és modoros, de sokkal jobb mint amilyen kritikákat kapott, és én meg megszerettem Jude Lawt, ami nagy dolog.

Címkék: orosz román jude law don hemingway

Drinking Buddies/Ívócimborák:Dr. House 13-asa és a pasiproblémái

2015.02.04. 12:52 Lic

 Bár a magyar mozik nem fogják adni, azért ha valaki nagyon akarja biztos meg tudja szerezni a Drinking Buddies (Ívócimborák) című filmet. Az más kérdés, hogy érdemes-e.

 Hát igen, van-e barátság férfi és nő között? Nagy kérdés. Nyilván nincs és ezt mindenki tudja, közben meg azért mégis van, és amúgy meg mindegy is, nem? Múltkor az mondta valaki, hogy nő és nő és férfi és férfi között sincs igazi barátság, mert csak a nagyon jó barátság a barátság, az olyan meg már szinte szerelem. Ennek tükrében kissé lejárt lemez a film témája, de azért rendesen körbejárják.

drinking-buddies-trailer.jpg

 Bulvár lapok kedvence, Dr. House 13-asa (Olivia Wilde) egy sörgyárban dolgozik, ahol jóban van a srácokkal különösképp az egyikkel. A kollégák eljárnak este inni, és jól érzik magukat. Az élet szép lenne, de valami nem stimmel szegény főhősnővel, és ezért szomorú. A főhőssel sem stimmel semmi, de mivel férfi ez nem tűnik fel neki. A vége nem az lesz a filmnek amit az ember vár, így érdemes végignézni, de azért ajánlom, hogy közben mást is csináljunk mert kicsit (tényleg csak kicsit) uncsi.

drinking_buddies_660.jpg

Tipikus független film, tóparti házzal, sok bringával, sok piával, véletlenszerű  és elmaradt szexszel, meg egy exszel (Ron Livingston, Hivatali Patkányok)

Címkék: dvd olivia wilde drinking buddies